Tipsa oss

Om du har frågor eller klagomål på mat du har köpt bör du i första hand ta kontakt med tillverkaren eller butiken. Om du inte får hjälp därifrån kan du göra en anmälan hos miljöavdelningen.

Det är inte fel att vara frågvis både i butik och på restaurang. Om du inte är nöjd med det du har fått eller betalat för är det alltid bra att klaga direkt till verksamheten. Om du ser eller misstänker att en verksamhets livsmedelshantering inte sker på ett bra sätt, eller om du misstänker att verksamheten inte serverar det som står på menyn kan du tipsa oss.

Innan du tipsar

Förbered dig gärna med så detaljerade uppgifter som möjligt, exempelvis:

  • Vad det är du har sett och varför du bedömer att detta är fel
  • När och var du såg det som anmälan/tipset gäller
  • Vilka tider/dagar sker det
  • Hur vi hittar det, exempelvis om det sker i vissa utrymmen
  • Om det finns speciella personer på företaget som utför detta
  • Om du tror att företaget fuskar medvetet och vad som får dig att tro det

Livsmedelsverkets tipsfunktion

Hit kan du som jobbar inom livsmedelsbranschen, eller som på annat sätt kommer i kontakt med livsmedelsbranchen, vända dig med misstankar om fusk med livsmedel. Du når webbformuläret på livsmedelsverkets webbplats.

Kommentera