
Abonnemang sophämtning
Här hittar du information om abonnemang, ansökning/ändring av abonnemang och ägarbyte.
Renhållningstaxa
Hämtningsavgiften täcker kostnaden för insamling- och behandling av avfallet. I taxan för ett sopabonnemang ingår också:
- Tömning av miljöbox
- Omhändertagande av grovsopor, kylmöbler och julgran
- Utnyttjande av återvinningsstationer och återvinningscentralen
Vissa kostnader för annonsering, informationsmaterial och administrativa kostnader täcks också av taxan. Renhållningstaxan finns längst ner på den här sidan.
Ägarbyte
Vid ägarbyte ska du kontakta VA- och renhållningsavdelningen.
Det är fastighetsinnehavaren som ansvarar för betalning och information angående renhållningen. Vid försäljning av fastighet ska fastighetsägaren lämna uppgift om nya ägarens namn, personnummer och adress.
Vid ägarbyte övergår befintligt tömningsintervall och kärlstorlek till den nya ägaren.
Uppehåll och undantag
För villor och fritidshus sker sophämtning normalt varannan vecka, men det går att ansöka om förlängd hämtningsintervall.
Ansökan om förlängt hämtningsintervall gör du på blankett som du hittar på E-tjänster och blanketter/Bo, bygga och miljö och sedan Avfall och återvinning
Hämtning var fjärde vecka
En ansökan om hämtningsintervall var fjärde vecka kan godkänns för en- eller tvåfamiljsfastighet. Förutsättningen är att avfallsmängderna är små. Du kan påverka avfallsmängden genom att kompostera ditt matavfall.
Ett förlängt hämtningsintervall får inte ge upphov till olägenheter för människors hälsa och miljö.
Gemensam sopbehållare
Du och din granne kan välja att ha gemensam sopbehållare. Båda fastighetsägarna betalar grundavgiften för sin egen fastighet. Den fastighetsägare som har sopkärlet betalar även hämtningsavgift. Fördelningen av hämtningsavgiften sköter du och grannen själva.
Kvartalshämtning
Hämtning en gång i kvartalet kan beviljas av miljö- och byggnämnden. Det kan beviljas om du exempelvis har väldigt lite avfall från din fastighet och om du själv tar hand om matavfallet.
Uppehåll av sophämtning
Om fastigheten är obebodd alternativt nyttjas mindre än en vecka per år kan det vara möjligt med dispens från sophämtning.
Ansökan gör du på blankett som du hittar på E-tjänster och blanketter/Bo, bygga och miljö och sedan Avfall och återvinning
Permanentboende
Vid permanentboende kan uppehåll av sophämtning godkännas om fastigheten inte kommer användas alls under 3 till 12 månader. Det går att få uppehållet förlängt till högst 24 månader.
Efter 24 månader kan en dispensansökan för ytterligare uppehåll göras till miljö- och byggnämnden.
Fritidshus
För fritidshus kan uppehåll av sophämtning godkännas om fastigheten inte används under den period som abonnemanget löper och inget avfall kommer att uppstå. Uppehåll kan beviljas för högst två hämtningsperioder, därefter måste dispens sökas hos miljö- och byggnämnden.
Kommentera